A till Ö

 

A | B | C | D | E | F | G | H | I | K | L | M | N | P | S | T | V | Y | Å

Dataproblem

INTERNET
Utdrag ur tidigare anvisningar angående internet.
Föreningens ansvar för systemet, vilket omfattar ledningarna och ev. fel som uppkommer fram till IT-lådan i lägenheten.
För alla fel som uppkommer i lägenheten med datorer och dess kringutrustning t ex switchen, program, brandväggar, routrar för trådlös anslutning med mera ansvarar bostadsrättsinnehavaren själv för.
Föreningen har inget avtal tecknat för tekniker att komma till lägenheten för att åtgärda ev. fel utan detta får bostadsrättsinnehavaren själv ombesörja.

Grundläggande felsökning

1. Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt samt att de inte har blivit skadade eller klämda.
2. Starta om all kringutrustning som t ex modem och router. Detta görs enklast genom att dra ut strömsladden i fem sekunder. Starta sedan om datorn.
3. Prova att koppla förbi kringutrustningen helt. Särskilt routrar är en återkommande felkälla. Koppla förbi routern även om den fungerat bra tidigare – de kan haka upp sig eller gå sönder som allting annat!
4. Stäng av din brandvägg och antivirus. Programmen kan tillfälligt haka upp sig och måste ominstalleras helt för att inte ligga och felaktigt blockera internetanslutningen.
5. Prova gärna med en annan dator och nätverkskabel, om du har möjlighet till det.
6. Kontrollera att dina nätverksinställningar är rätt inställda.
7. Vänta gärna någon halvtimme och prova igen innan du gör en felanmälan.

Angående routern =svarta lådan på väggen i klädkammaren kontrollera att lamporna lyser på sidan. Ny router finns att köpa i affärer för data-tillbehör.

Ytterligare information om inställningar finns på nätet: sök på
Handbok för bredband. Du kan också söka information hos vår internetleverantör www.bredband2.com