A till Ö

 

A | B | C | D | E | F | G | H | I | K | L | M | N | P | S | T | V | Y | Å

Halka

Styrelsen har införskaffat 3 sandlådor som är utplacerade mittemot A huset, vid nedre soprummet samt vid cykelförråd port 6D.
Tanken med sandlådorna är att om det blir blixthalka så kan vi själva ta sand ur dessa lådor och ”akutsanda” till dess vår fastighetsskötare Sweax kommer och sandar. Sandlådorna plockas bort efter vintern och ställs tillbaka när det närmare sig vinter.

Halkbekämpning

För halkbekämpning (sandning/saltning) finns följande avtalat med Sweax:

Vid behov sandning och/eller saltning vid entréer, på gångar, körvägar och P-områden när risk för halka föreligger. Påfyllning av sandlådor.

HD-box för TV-utbudet

Från och med februari 2015 har samtliga hushåll erhållit en HD-box. Boxen tillhör lägenheten och ska således överlämnas till den nya ägaren vid ägarbyte. Se vidare under TV-utbud.

Hemförsäkring

När du tecknar hemförsäkring behöver du inte teckna det så kallade bostadsrättstillägget. Föreningen betalar för närvarande detta. Om förändringar sker får du information i god tid från styrelsen. Din hemförsäkring omfattar hela lägenheten, inklusive lägenhetens ytterdörr.

Mer information om bostadsrättsförsäkring/bostadsrättstillägg!

Hos oss här i Brf Svartviken finns bostadsrättstillägget inbakad i vår stora fastighetsförsäkring och är tecknad i Nordeuropa Försäkring AB. Om du som medlem har tecknat ett separat bostadsrättstillägg så kan du med gott samvete säga upp den. Du får nämligen endast ersättning från en försäkring vid sakskada.

Hur fungerar denna försäkring?

En bostadsrättsförsäkring är att betrakta som en akutförsäkring och gäller endast vid hastigt uppkomna skador, t.ex. brand, vattenskador mm.
En vattenkran eller vattenledning som under en längre tid har läckt vatten och därmed förorsakat en vattenskada täcks inte av denna försäkring. Så håll koll på kranar och vattenledningar med tillhörande kopplingar och särskilt under diskbänken.
Enligt bostadsrättslagen är varje medlem ansvarig för underhållet i sin lägenhet (funktionsansvar) och det gäller allt med endast ett fåtal undantag. Tänk på att om du byter kranar, rensar avlopp så är det en kostnad som du som medlem får ta.
Medlemmarnas ansvar begränsas till ytskikten och i förekommande fall tätskikten, d.v.s. de delar i lägenheten som är fysiskt åtkomliga. Det som är undantaget medlemmen, är skador på vattenburna radiatorer/värmeelement med ledningar samt trycksatt tappvattenledning, enligt en dom i Högsta domstolen. Skador på dessa ligger normalt på föreningen. Även här finns ett undantag:
Om medlemmen - (familjemedlem, gäst, inneboende) - uppsåtligen eller genom vårdslöshet förorsakat skador på dessa saker, faller kostnaden på medlemmen. Trycksatt tappvattenledning är den ledning som kommer in i lägenheten och går till de olika kranarna. Ansvarsgränsen mellan föreningen och medlemmen går vid kopplingen mellan vattenledningen och kranledningen. Vattenblandaren med tillhörande leldning är således medlemmens ansvar.

Ett mycket bra sätt att undgå vattenskador är att stänga av vattnet till tvättmaskiner och diskmaskiner när de inte används - och framförallt när ni är bortresta!

Tänk på att om ni hyr ut er lägenhet på kortare eller längre tid så är ni fortfarande ekonomiskt ansvarig för skador på er lägenhet och eventuellt på omgivande lägenheter under tiden som din bostad varit uthyrd. Om du hävdar att en vattenskada i er lägenhet har uppkommit på grund av skada i en grannlägenhet så måste du också bevisa detta

Hissar - felanmälan

Om inte hissen fungerar, ringer du...
Stockholms Hiss-Service 08-522 255 66 och anmäler felet. Du får mycket gärna sända ett mail till föreningens e-postlåda och meddela att du anmält felet!

Hjärtstartare

I B-porten finns en hjärtstartare installerad. Denna finns på entréplan och du kommer in i porten med din egen portkod.

Hyra ut i andra hand

Om du vill hyra ut din lägenhet, fyll i blanketten: Ansökan om andrahandsuthyrning och lägg i föreningens postlåda i A-huset. Blanketten hittar du under rubriken "Ansökan o blanketter" i menyn ovan. Så snart Styrelsen tagit beslut så får du en kopia på beslutet.

Vad gäller vid andrahandsuthyrning?
Hyra ut bostadsrätten kan man bara göra med styrelsens tillstånd. Man har rätt att hyra ut om man har rimliga skäl - studier och arbete utomlands, vård av anhörig under viss tid - och nekar styrelsen tillstånd så kan man få frågan prövad i hyresnämnden.

Uthyrning får endast ske till privatpersoner och INTE till företag.
Uthyrning sker max i ett år och efter det behövs ett nytt beslut från styrelsen om man önskar fortsätta hyra ut efter ett år.

Man får inte ta ut mer än normal hyra för liknande lägenheter på orten samt ett tillägg på 10-15 procent om lägenheten är möblerad. Man kan inte hävda att man vill ha sina kostnader täckta, exempelvis höga räntor; det är bruksvärdesprincipen som gäller. En hyra kan prövas i hyresnämnden och har man tagit ut oskälig hyra kan man tvingas till återbetalning.

Hyr man ut om och om igen i längre perioder kan styrelsen säga nej till andrahandsuthyrning. Föreningens intresse är att innehavarna själva bor i huset, inte bedriver hyresverksamhet. Uthyrning utan tillstånd kan leda till uppsägning och tvångsförsäljning, men det finns olika praxis och toleransnivå. Medlem som hyr ut har ansvar för sina hyresgäster och eventuella problem med betalning eller störningar. Ett andrahandskontrakt bör upprättas med tydlig tidsbegränsning och vid behov en klausul om avstående av besittningsskydd.