A till Ö

 

A | B | C | D | E | F | G | H | I | K | L | M | N | P | S | T | V | Y | Å

IMD

El abonnemang
Boende har inga individuella el abonnemang för förbrukning eller elnät. Föreningen har ett kollektivt abonnemang med individuella mätare för varje lägenhet sk IMD. Mätarna läses av och förbrukningen av tre månaders KWh debiteras på månadsavin från NABO.
Februari-April betalas sista Juni
Maj-Juli betalas sista September
Augusti-Oktober betalas sista December
November-Januari betalas sista Mars
Boende kan följa sin förbrukning på leverantörer Techem’s webbplats.
För inlogg till denna kontakta Alexander Ström i styrelsen.
(han behöver hela lägenhetsnr samt mailadress)

Inglasning av balkonger /uppsättning av markiser

Om du avser att glasa in din balkong alternativt sätta upp markiser så måste du skriftligen ansöka/meddela styrelsen. Alla yttre förändringar av lägenheten ska godkännas av styrelsen. Använd blanketten som du finner i menyn till vänster "Ansökan o blanketter" förändringar i bostaden! Skriv ut den och fyll i den och lämna den i styrelsens postfack i A-huset. Samma kod som du har till "din" port.

Inglasning av balkonger ett förtydligande

Styrelsen vill förtydliga vad som gäller för er som har inglasade balkonger/terasser eller avser att glasa in.

Utseende
Föreningen medger i normalfallet att bostadsrättsinnehavaren i enlighet med, i ansökan till styrelsen, på egen bekostnad glasar in balkongen som hör till bostadsrättslägenheten. Särskilt viktigt är att inglasningen inte påverkar/avviker från fasadens färgsättning och utseende.
Styrelsen föreslår att Ryds Glas, Uppsala utför inglasningen, då detta företag har skött inglasningen från början och därmed kan ett enhetligt utseende erhållas.
Ansvaret för inglasningens hantering och framtida underhåll faller därmed helt på bostadsrättsinnehavaren

Bygglov
Om föreningen inte har ett godkänt bygglovsbeslut, åligger det bostadsrättinnehavaren att ansöka om bygglov och kopia av beslutet skall överlämnas till föreningens styrelse.

Underhåll mm
Bostadsrättsinnehavaren svarar för underhållet av inglasningen enligt samma grunder som enligt stadgarna gäller för lägenhetens inre.
Bostadsrättsinnehavaren är skyldig att efter anmodan från föreningen helt eller delvis montera bort och i förekommande fall åter montera inglasnngen om detta erfordras för att föreningen skall kunna utföra underhåll eller ombyggnad av huset. Bostadsrättsinnehavaren svarar för kostnaden för i detta sammanhang erforderliga åtgärder. Det samma gäller om inglasningen måste nedmonteras till följd av myndighets beslut eller annan omständighet över vilken föreningen inte råder.

Skador
Bostadsrättinnehavaren ansvarar för skador på föreningens egendom till följd av inglasningen eller skador som orsakas i samband med montering, användning, underhåll eller nedmontering av inglasningen. Dessutom ansvarar boststadsrättinnehavaren för eventuella person- eller sakskador som åsamkas tredje man eller dennes egendom till följd av montering, användning, underhåll eller nedmontering av inglasningen.

Borttagning
Vid borttagning av inglasningen är bostadsrättsinnehavaren skyldig att återställa balkongen i det skick den var innan inglasningen gjordes och reparera eventuella skador på huset som uppkommit till följd av inglasningen.

Innehavstid

Bostadsrättshavares innehavstid - se under bokstaven B

Internet

Kostnaden för internet är en obligatorisk avgift som är redovisad separat på avgiftsavin. Föreningen är uppkopplad mot Stokab och har via Bredband2 hela 1000 megabit per sekund*, vilket är mycket snabbt och ger möjlighet att titta på film och ladda ner stora mängder information.

Vid ev problem med internetuppkopplingen kontakta Bredband2
Men bara under förutsättning att du testat allt som står under nästa rubrik "Internetproblem"
Ange att du tillhör Brf Svartviken.
Telefon till kundtjänst: 0770-811000.
E-post: helpdesk@bredband2.com

Internetproblem

INTERNET
Utdrag ur tidigare anvisningar angående internet.
Föreningens ansvar för systemet, vilket omfattar ledningarna och ev. fel som uppkommer fram till IT-lådan i lägenheten.
För alla fel som uppkommer i lägenheten med datorer och dess kringutrustning t ex switchen, program, brandväggar, routrar för trådlös anslutning med mera ansvarar bostadsrättsinnehavaren själv för.
Föreningen har inget avtal tecknat för tekniker att komma till lägenheten för att åtgärda ev. fel utan detta får bostadsrättsinnehavaren själv ombesörja.

Grundläggande felsökning

1. Kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt samt att de inte har blivit skadade eller klämda.
2. Starta om all kringutrustning som t ex modem och router. Detta görs enklast genom att dra ut strömsladden i fem sekunder. Starta sedan om datorn.
3. Prova att koppla förbi kringutrustningen helt. Särskilt routrar är en återkommande felkälla. Koppla förbi routern även om den fungerat bra tidigare – de kan haka upp sig eller gå sönder som allting annat!
4. Stäng av din brandvägg och antivirus. Programmen kan tillfälligt haka upp sig och måste ominstalleras helt för att inte ligga och felaktigt blockera internetanslutningen.
5. Prova gärna med en annan dator och nätverkskabel, om du har möjlighet till det.
6. Kontrollera att dina nätverksinställningar är rätt inställda.
7. Vänta gärna någon halvtimme och prova igen innan du gör en felanmälan.

Angående routern =svarta lådan på väggen i klädkammaren kontrollera att lamporna lyser på sidan. Ny router finns att köpa i affärer för data-tillbehör.

Ytterligare information om inställningar finns på nätet: sök på
Handbok för bredband. Du kan också söka information hos vår internetleverantör www.bredband2.com